| Artiklar och Notiser. | NYHETSBREV » Prenumerera nu och delta varje kvartal i vår utlottning av ett paket med lite av våra varor. Du kan närsomhelst avboka din prenumerering. |
||
| Åretrunt nr9 20040219 Ät frukt och grönt - i pulverform! - Läs hela! |
|||
| Vart fjärde barn är överviktigt Nästan vart fjärde barn i Stockholm, i åldrarna sex till tio år, är överviktig. Den alarmerande uppgiften finns i en undersökning om barns övervikt som gjorts av Huddinge sjukhus rikscentrum för överviktiga barn. - Fetmaepidemin bland barn visar inga tecken på att bromsas upp. Jag är väldigt oroad, säger Claude Marcus, professor vid Huddinge sjukhus, till Dagens Nyheter. Undersökningen är ännu inte klar utan det är delresultat som visas. Men de visar att andelen feta barn i Stockholm ökat från 8,2 till 23,7 procent de senaste 14 åren. Samtidigt rör barnen allt mindre på sig. (FL-Net) |
|||
| Smartare av motion När man motionerar så utsöndras extra mycket av det kroppsegna morfinet endorfiner. Det är ett ämne som ökar nybildningen av celler i hjärnans minnescentrum, skriver Svenska Dagbladet som intervjuat neurologer vid Göteborgs universitet. Slutsatsen neurologerna drar är att motion kan göra dig smartare. (FL-Net) |
|||
| Ofruktsamhet påverkar könen olika En aktuell avhandling från Karolinska Institutet visar hur en provrörsbefruktning påverkar föräldrarna känslomässigt både före behandlingen, under graviditeten och när barnet är fött. Män och kvinnor reagerar också olika. Anna Hjelmstedt har gjort avhandling som visar att kvinnorna reagerade starkare på ofruktsamheten än männen och de kände en stark önskan att få barn. De fick mer socialt stöd än männen. Männen menade att det viktigaste för dem var att uppfylla den manliga rollen och de kände en social skyldighet att bli förälder. (FL-Net) |
|||
| Mjölkprotein inte bra för gravida För gravida och äldre är det extra viktigt att få i sig B-vitaminet folat. Karin Arkbåge vid Sveriges Lantbruksuniversitet har nu visat att folatbindande proteiner i mjölk minskar upptaget av folat i mag-tarmkanalen. Därför bör inte folsyraberikad barnvälling och bröstmjölksersättning innehålla aktiva folatbindande proteiner. (FL-Net) |
|||
| Magnecyl mot tarmcancer Troligen verkar lite acetylsalicylsyra, som finns i Magnecyl, varje dag förebyggande mot tarmcancer. En stor amerikansk studie, Nurse Health Study där 120.000 sjuksköterskor undersökts, visar att risken att få poyper i tarmen, som är ett förstadie till tarmcancer, minskade med 25 procent bland de som åt acetylsalicylsyra, skriver Göteborgsposten. Fortfarande krävs forskning för att ta reda på hur mycket som ska ätas varje dag för att biverkningar i form av blödningar ska minimeras.(FL-Net) |
|||
| Kvinnor 50+ dricker alltmer De senaste åren har konsumtionen av alkohol stigit mycket snabbt. Andelen storkonsumenter har ökat, särskilt bland kvinnor i åldern 50-75 år. Akuta alkoholrelaterade skador som alkoholförgiftning har ökat och även trafikskador med koppling till alkohol. Detta visar en rapport från Statens folkhälsoinstitut. (FL-Net) |
|||
| Kolhydrater värre än fett Det är okej att äta fett. Men kolhydrater i bröd, pasta och socker ska vi passa oss för, menar överläkaren Christer Enkvist som framför sina åsikter på DN Debatt: - Det är lika dumt att tro att man blir fet av att äta fett, som att tro att man blir grön av att äta grönsaker, skriver han. Kolhydrater ökar produktionen av insulin som gör att vi känner oss hungriga igen fortare. (FL-Net) |
|||
| Inga barn utan riktigt jobb TCO har via SCB genomfört en studie om arbetsliv och välfärd. Den visar att sju av tio vill ha barn, en majoritet uppger att de helst vill ha två barn. Men en av tre kvinnor nobbar barn för att jobbet är för stressigt. Nio av tio unga människor säger att de vill ha barn - men först fast arbete. Förstagångsföräldrarna blir allt äldre, genomsnittsåldern för förstagångsmödrarna låg 2003 på drygt 28 år. De regionala skillnaderna är stora och i storstäderna och i förortskommunerna är medelåldern för förstagångsföderskor nära 30 år. - Den situation vi har idag där väldigt många inte får fast jobb, påverkar barnafödandet, säger Jessica Mann utredare på TCO. När allt fler lever ekonomiskt osäkert så gör det att barnafödandet skjuts upp, ibland så länge att man inte hinner få barn alls. (FL-Net) |
|||
| Dåliga matvanor Vi äter mycket sötsaker. Åtta av tio svenskar äter godis, kakor eller glass i stort sett varje dag, konstateras i en undersökning som TNS Gallup gjort på uppdrag av ACO Vitamineral. Undersökningen visar också att småbarnsfamiljer äter mer snabbmat och godis och mindre fisk än svensken i allmänhet samt att vi alla äter för lite bröd, bönor, frukt, fisk och linser. (FL-Net) |
|||
| D-vitamin kan ge skydd mot diabetes En D-vitaminrik kost under graviditeten kan rädda barnet från att få typ 1-diabetes. 233 mödrar har ingått i en studie, mödrar som på grund av äftlighet bedömdes kunna föda barn som skulle få typ 1-diabetes. Den grupp av mammor som åt mycket D-vitamin i maten under graviditeten fick barn som klarade sig bättre från diabetes. Däremot så gav inte D-vitamin i fiskolja eller tablettform något extraskydd, skriver Dagens Medicin. (FL-Net) |
|||
| Vuxnas stress blir barnens Barn och ungdomar saknar återhämtningspauser i sina liv. De säger själva att de sover för lite, tittar för mycket på tv och sitter för ofta vid datorn. De har ofta mycket att göra och måste skynda sig, ändå hinner de inte med allt. Vila är svårt eftersom de tänker på något hela tiden. Vartannat barn säger att de får för lite sömn varje natt. De säger att de blir stressade av att de sover för lite. Hälften av barnen och ungdomarna känner sig stressade varje dag eller flera gånger i veckan. Resultaten framkommer i en enkät som Barnombudsmannen gjort. (FL-Net) |
|||
| Personer med högt blodtryck bör äta
mer frukt, grönsaker och magra mjölkprodukter. Högt blodtryck är något av en dold folksjukdom. Man räknar med att cirka en miljon svenskar har ett förhöjt blodtryck eller hypertoni, som är den medicinska termen. Det är klart bevisat att kostfaktorer, förutom salt och alkohol, har betydelse för blodtrycket. Den visade att en kost rik på frukt, grönsaker och magra mjölkprodukter sänker blodtrycket lika effektivt som blodtryckssänkande mediciner. Mkt råkost/levande föda innebär ett ökat intag av magnesium, kalium och kalcium. Kostbehandling mot högt blodtryck har de senaste åren fått stor uppmärksamhet i USA. Det som är intressant med kosten är att den sänker blodtrycket oavsett om patienten går ned i vikt eller inte. Kosten kan användas både av personer som har lätt förhöjt blodtryck utan medicinering och av personer som medicinerar för högt blodtryck. Frukt och Grönsaks främjandet. |
|||
| Läsk i skolan skadar hälsan Övervikt bland barn blir ett allt allvarligare problem i många länder. Amerikansk expertis uppmärksammar nu hälsoproblemet med läskedrycker och andra sötade drycker i skolan. Expertgruppen är orolig för att livsmedel med högt sockerinnehåll och låg näringstäthet, till exempel läskedrycker, ersätter näringstäta livsmedel framför allt på luncherna. På så sätt går eleverna miste om viktiga näringsämnen. - På min tid i skolan fanns det rökruta, vi förstod inte hur farligt det var. På samma sätt fungerar skolkafeterian i dag. Där säljs onyttiga livsmedel till billigt pris. Ju mer läsk, desto mindre mjölk dricker barnen, säger professor Göran Dahllöf, på Karolinska institutet i Stockholm. (FL-Net) |
|||
| Några koppar stoppar cancertillväxt Två-tre koppar grönt te om dagen räcker för att få de hälsobefrämjande effekter som teet konstaterats ha - det vill säga förmågan att bromsa cancercellers tillväxt. Japanska forskare har experimenterat med lungcancerceller och funnit att teet har denna goda effekt, skriver Göteborgsposten. (FL-Net) |
|||
| Några koppar stoppar cancertillväxt Två-tre koppar grönt te om dagen räcker för att få de hälsobefrämjande effekter som teet konstaterats ha - det vill säga förmågan att bromsa cancercellers tillväxt. Japanska forskare har experimenterat med lungcancerceller och funnit att teet har denna goda effekt, skriver Göteborgsposten. (FL-Net) |
|||
| Många tar sömnmedel Fem av hundra svenskar använder sömnmedel för att sova - varje dag. Problem med oro, sömn och ångest ökar överallt i västvärlden, skriver Svenska Dagbladet. - Då söker man sig kanske till doktorn för sina besvär och svaret blir ju, tyvärr får jag säga, sömnmedel. Kanske lite väl hastigt, säger psykiatern Lena Mallon vid Sömnforskningsenheten i Uppsala till tidningen. Allra mest sömnmedel äter äldre kvinnor. (FL-Net) |
|||
| Kort amning ger fetare barn Nu finns ytterligare bevis på att det är bra att amma sitt barn så länge som möjligt. Isländska forskare har följt 120 barn och konstaterar att de barn som ammats kort tid blir fetare än barn som ammas längre tid. Orsaken är troligen att mammorna går från att amma till att ge en bröstmjölkserättning som innehåller mer proteiner och dessutom annan mat. Barn som ammats kortare tid än sex månader hade störst kroppsindex (BMI) vid sex års ålder. Stor skillnad märktes om mamman bara ammar barnet ytterligare två månader. Dessa barn hade betydligt lägre BMI. (FL-Net) |
|||